Hasselt - Zaterdagmiddag om 15 uur stipt opent de eerste X-store, een uniek pop-upconcept met acht shops van studenten Bedrijfsmanagement van Hogeschool PXL. Ze verkopen er een week lang originele producten.
Alle producten die er te koop worden aangeboden, zijn bedacht, uitgewerkt en geproduceerd door de studenten-ondernemers”, zegt PXL-hoofd Ben Lambrechts. “We zijn ervan overtuigd dat dergelijke initiatieven zorgen voor een nieuwe generatie ambitieuze ondernemers in onze stad”, vult schepen Rik Dehollogne (N-VA) aan. Er zijn acht winkels. Rapproche verkoopt armbandjes waarmee je gevoelens kan uiten en Eneca blaast vazen nieuw leven in. Flame Fame en Sabun verkopen respectievelijk ambachtelijk geproduceerde kaarsen en zeep. Ambrosia lanceert een fris lentebier en Restain een herbruikbare keukenrol.
Vestimenta en Somethin tenslotte zitten in de eindstrijd van verschillende ondernemerswedstrijden voor studenten. Onder de noemer Vestimenta ontwikkelden Dominique Bleiman, Kevin Celis, Biob Caberg, Tarik Remans en Burak Dadaglioglu een inklapbare kapstok. “Door middel van een geïntegreerd mechanisme in de hanger komen de benen van de kapstok naar boven. Kleding ophangen gaat makkelijker en sneller en de kapstok raakt minder snel beschadigd. Door het compacte formaat zijn deze hangers ook ideaal om mee op reis te nemen.”
Placemats SomeThin presenteert in de Kapelstraat placemats en onderzetters van natuursteen met een dikte van 0,3 mm dik. “We gebruikten daarvoor productieoverschotten van een bedrijf dat ultradunne natuursteen panelen ontwerpt”, vertelt Henri Driessen. “Na 2 jaar testen is SomeThin ontstaan. We verkopen een duurzaam product dat de schoonheid van de natuur combineert met design. Een nadeel: ze mogen niet in de vaatwasser, maar afwassen onder de kraan of met een natte doek kan wel.” Bron: HBVL - Dirk Jacobs
Comments